11 سپتامبر 2021

ویژگی های پنل ال ای دی (مزایا و معایب)

در این بخش ویژگی های پنل ال ای دی (مزایا و معایب) را بررسی خواهیم کرد.

مزایای پنل ال ای دی

از اصلی ترین مزایای پنل های LED می توان به انعطاف پذیر بودن در طراحی، زیبایی، کیفیت نور بالا، مصرف انرژی بسیار اندک، ایجاد طیف رنگی متنوع، طول عمر بالا و قابلیت کنترل آنهاست. در ادامه به بررسی هر یک ویژگی های پنل ال ای دی (مزایا و معایب) می پردازیم.

انعطاف پذیر بودن پنل های ال ای دی در طراحی

چراغ های پنل ال ای دی به طوری طراحی شده اند که شرایط نوری بهتری را فراهم کنند. وجه تمایز طراحی پنل های ال ای دی نسبت به سایر چراغ ها انعطاف پذیری آنهاست. به عنوان مثال چراغ ال ای دی یک منبع نور نقطه ای است، اما طراحان چراغ های روشنایی از ترکیبی از نقطه و خط برای برنامه ریزی و طراحی پنل ال ای دی استفاده کرده اند که همین امر باعث ایجاد طرح هایی درانواع و اشکال مختلف، با منابع نوری متعدد و اجزای نوری مختلف و در نتیجه راضی نگه داشتن ذهن مشتری  می شود.

پنل های LED فوق العاده باریک با اتلاف حرارت خوب

نور چراغ های پنل ال ای دی بسیار نازک، در عین حال ساده ولی بسیار شیک است. نور این چراغ ها نی توانند با توجه به نیاز و یا شرایط مختلف تنظیم شود و چشم را در برابر نور خیزه کننده و ناخوشایند محافظت کند. پنل های ال ای دی با مجهز شدن به یک سیستم حرارتی و با دارا بودن قاب آلومینیومی (که هدایت حرارتی بالایی دارد) اتلاف حرارتی خوبی با تضمین نموده که این امر باعث بالا رفتن طول عمر چراغ می گردد.

ایجاد روشنایی با کیفیت بالا در پنل های ال ای دی

بمنظور ساخت پنل ال ای دی با نور روشن و یکنواخت در اتصال با یک منبع تغذیه، صفحه هدایت نور به کار برده می شود. فعالیت صفحه ی راهنما و دیفیوز به طور همزمان باعث توزیع برابر، گسترده و ملایم نور می شود. علاوه بر این استفاده از آخرین تکنولوژی ها در این پنل های ال ای دی سبب شروع فوری و بدون وقفه عملکرد چراغ و بدون هیچ محدودیت RF یا لرزش می گردد.

آلومینیوم بهترین ماده برای قاب چراغ های پنل ال ای دی و همچنین پوشش پشت آن است. چراکه ال ای دی ها به خودی خود از آلومینیوم ، آرسنید و گالیم ساخته شده اند. در نتیجه به خاطر وجود آلیاژ آلومینیوم در قاب و افزودن ناخالصی برای هدایت بیشتر در چراغ ها ، شاهد نوری درخشان و همگن از پنل های ال ای دی خواهیم بود. همچنین استفاده از ABS در بدنه پنل ال ای دی می تواند جایگزین مناسبی برای آلومینیوم باشد.

طیف رنگی متنوع در نور توسط پنل های ال ای دی

ناخالصی های افزوده شده نقش تعیین رنگ را به عهده دارند. به این ترتیب در پنل ال ای دی ، طیف رنگی روشنایی مورد نظر بدون استفاده از فیلتر ایجاد می شود.

 بهینه سازی انرژی و طول عمر زیاد با چراغ های پنل LED

چراغ های پنل LED در مقایسه با سایر لامپ های روشنایی مانند لامپ های رشته ای و چراغ های فلورسنت  و حتی لامپ های کم مصرف، انرژی قبال توجه کمتری مصرف می کنند.

پنل های ال ای دی برای قابل استفاده برای مدت زمن طولانی هستند، متوسط طول عمر لامپ های ال ای دی می تواند به 6000 ساعت بیشتر از طول عمر تخمین زده شده برای لامپ های رشته ای 60 وات که تنها 1500 ساعت و نیز لامپ های کم مصرف که بین 6000 تا 15000 ساعت استفاده می شوند باشد.

در حقیقت محاسبه طول عمر چراغ ها بر مبنای ساعت های عملکرد لامپ نیست بلکه این محاسبه بر مبنای مقدار ساعتی است که چراغ در محدوده  ی در صد روشنایی مطلوب عمل می کند، زمانی که  درصد روشنایی کمتر از 30 درصد شود نیاز به تعویض لامپ می باشد. با فرض استفاده ی 8 ساعت در روز از پنل های LED ، انتظار می رود طول عمری حدود 17 سال داشته باشند. بهره ی نوری بالا و طول عمر بسیار راهکارهایی کارآمد برای افزایش بهره وری سیستم های روشنایی است.

استفاده از مواد مستحکم در پنل های ال ای دی

برای منبع نور چراغ های پنل LED به جای سیم شیشه ای تنگستن از یک رزین با سختی بالا استفاده می شود که به راحتی آسیب نمی پذیرد. بنابراین نیروی ارتعاش نسبتا بالایی دارد. علاوه بر این از سازگاری و انعطاف پذیری دمایی خوبی برخوردار است.

پنل LED دوستدار محیط زیست

تکنولوژی پنل های LED یک نکنولوژی سبز برای تامین روشنایی هستند. پنل های ال ای دی اشعه ای از خود ساطع نمی کنند. همچنین فرآیند تولید پنل ها تقریبا هیچ نوع آلودگی ای ایجاد نمی کند. همه ی مواد استفاده شده برای تولید پنل ها را می توان بازیافت نمود. این ویژگی قابل بازیافت بودن، برای توسعه ی پایداراقتصادی و اجتماعی بسیار ضروری است.

امکان کنترل روشنایی فضاها با استفاده از پنل LED

یکی از مزایای چراغ های پنل LED اینست که روشنایی آنها را می توان توسط انواع برنامه های پویا کنترل نمود. به عنوان مثال در روشنایی و CCT از یک کنترل کننده خارجی مثل کنترل از راه دور PWM یا DMX512 می توان استفاده نمود.

تنظیم نور خروجی در پنل های ال ای دی

رنگ نور چراغ پنل می تواند با توجه به نیاز و یا شرایط مختلف تنظیم شود .نوری که صدمه ای به چشم نمیزند. بینایی را در برابر اشعه و تابش خیره کننده و ناخوشایند نور محافظت می کند.

امکان سفارشی سازی چراغ های پنل LED

مزیت اصلی چراغ های پنل ال ای دی سفارشی سازی آنهاست. ازآنجا که LEDها باریک و نیز در پنل خود ثابت هستند این قابلیت را دارند که به هر شکلی ساخته شوند.

این قابلیت به آن ها این اجازه را می دهد برای مصارفی که در آن استفاده از لامپ های رشته ای سنتی دشوار و یا غیر ممکن بود استفاده شوند.

عملکرد مناسب رد منطقه ای با ولتاژ برق ناپایدار

شکی نیست که لامپ ال ای دی معمولی از محبوبیت خوبی برخوردار است ولی یکی از معایب جدی آنها این است که یک LED تکی در وقوع نوسان برق می تواند تاثیر نامطلوبی بر محیط اطراف بگذارد اما در چراغ های پنل ال ای دی به دلیل طراحی با دقت بالا این مشکل کاهش می یابد. بنابراین پنل های ال ای دی بهترین گزینه برای مناطقی هستند که در آنها ولتاژ برق پایداری وجود ندارد. همچنین استفاده از این چراغ ها خطرات افزایش حرارت را مانند لامپ های رشته ای ندارد.

پنل ال ای دی برای استفاده در مناطقی با نگهداری تجهیزات روشنایی دشوار  ایده آل است.

اکریلیک مورد استفاده برای پنل های ال ای دی ، آنها را در برابر حوادث ناگهانی و بسیاری از مواد شیمیایی خورنده مقاوم کرده است. پنل های LED در برابر درجه حرارت سرد و گرم و نیز رطوبت مقاوم هستند. درنتیجه دوام آنها برای نصب و راه اندازی در مکان هایی که تعمیر و نگهداری مشکل است، مناسب باشد.

 

معایب چراغ های روشنایی پنل ال ای دی

در کنار محاسنی که سیستم های روشنایی دارای پنل های LED دارند معایبی نیز دیده می شود.

ابعاد نسبتا بزرگ پنل های LED

برای انتشار نور یکنواخت تر، چراغ های پنل ال ای دی در ابعاد بزرگتر طراحی می شوند.

نور خروجی پایین تر نسبت به چراغ های LED معمولی و صرفه جویی کمتر انرژی

همان طور که ذکر شد صفحه ی راهنما و دیفیوزر در ساخت چراغ پنل های ال ای دی به منظور ایجاد روشنایی گسترده و توزیع نور مساوی به کار رفته است. در این جا مشکل این است که نور توزیع شده توسط بلوک های دیفیوزر فقط 60-70% از نور خروجی است. در حالی که ما می توانیم تا 90% نور خروجی از چراغ های LED داشته باشیم. برای مثال نوری که توسط لامپ ال ای دی هشت وات تولید می شود معال نور یک پنل ال ای دی دوازده وات است.