12 سپتامبر 2021

تفاوت پنل بک لایت و اچ لایت چیست؟

 

در این مقاله به بررسی تفاوت پنل بک لایت و اچ لایت می پردازیم. ابتدا لازم است هر کدام از این محصولات را بشناسیم تا تفاوت آن ها را درک کنیم.

پنل بک لایت چیست؟

پنل بک لایت متشکل از یک صفحه می باشد که بر روی آن تعداد زیادی لامپ LED قرار گرفته است. بنابراین پنل بک لایت می تواند به خوبی جایگزین پنل های قدیمی فلورسنت و … شود.

در بسیاری از موارد این امکان وجود دارد که مجموعه چراغ هایی که تحت عنوان پنل های روشنایی می باشند را جز بهترین چراغ های روشنایی برای ساختمان نام برد . اما پنل های بک لایت بهتر از همه این پنل ها می باشند. چرا که به هیچ عنوان نور خیره کننده را تولید و منتشر نمی کنند.

از ویژگی های بارز این پنل ها این است که در ساختمان خود دارای تعداد زیادی لامپ ال ای دی هستند. از این رو بسیار مقرون به صرفه بوده و انرژی بسیار کمی مصرف می کنند.

ویژگی های پنل بک لایت

  • نور را بدون خیرگی تولید می کنند.
  • مصرف انرژی بسیار کمی دارند.
  • از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه هستند.
  • تولید نور یکنواخت و با کیفیتی را دارند.
  • تنوع رنگی بسیار بالایی دارند.
  • طول عمر این پنل ها بسیار بالا می باشد.
  • بسیار مناسب برای روشنایی و نورپردازی می باشند.
  • ابعاد و اندازه های مختلف و متنوعی دارند.

در حال حاضر بسیاری از وسایلی که دارای نمایشگر هستند و هر کدام نیازمند روشنایی می باشند مانند تلویزیون، مانیتورهای کامپیوتر ، لپ تاب ، تبلت ، گوشی های موبایل و . . . دارای پنل بک لایت می باشند. در واقع تولید و انتشار یک نور یکنواخت و یکدست در پشت زمینه ی تمامی نمایشگرها جزو اصلی ترین وظیفه ی پنل بک لایت می باشد .

کاربرد پنل بک لایت

  • قابل استفاده در  ساختمان های اداری ، تجاری
  • روشنایی و نورپردازی هتل ها
  • نورپردازی  سالن های نمایش و عروسی
  • قابل استفاده در نمایشگرها

پنل بک لایت در دسته چراغ هایی قرار دارد که امروزه استفاده از آنها گسترش زیادی یافته است.  چرا که این چراغ ها قادر هستند تا نوری سالم و باکیفیت را در فضا منتشر سازند.

 پنل ال ای دی

قبل از بررسی تفاوت پنل بک لایت و اچ لایت باید بررسی کنیم این نور برای چه مکانی استفاده می شود. نور مناسب به چند دلیل ضروری است. اول اینکه به شما امکان می دهد محیط و جزئیات اطراف خود را ببینید. فضای مناسب را فراهم می کند. می تواند ظاهر یک فضا را بهبود ببخشد. نورپردازی سنتی پنل فلورسنت غالباً کم نور و ناخوشایند است. برای تعویض لامپ ها و پاکسازی گرد و غبار و حشرات نیاز به برداشتن پنل است. روشنایی پنل LED با صفحه تخت در عین حال که 50،000 ساعت عمر مفید دارند نیمی از توان لامپهای فلورسنت سنتی استفاده می کند، نمای زیبایی را ارائه می دهد. تعمیر و نگهداری کمتر، هزینه کمتر و ظاهر پیشرفته به وضوح پنل LED را به گزینه برتر تبدیل می کند.

کاربرد پنل ال ای دی

روشنایی پنل LED می تواند منبع کاملی از نور برای محیط های خاص باشد. به عنوان مثال ، روشنایی پنل LED  برای انبارها ، ادارات ، مدارس و بیمارستان ها بسیار جذاب است. با این حال ، تصمیم گیری برای استفاده از روشنایی پنل LED تنها اولین قدم است. پنل LED هرکدام موافقان و مخالفان خاص خود را دارند.

تفاوت پنل بک لایت و اچ لایت در روشنایی

تفاوت پنل بک لایت و اچ لایت در روشنایی در چیست ؟ و این دو در روشنایی چقدر تفاوت دارند؟ در ادامه تفاوت پنل بک لایت و اچ لایت را به صورت بررسی هر یک به طور جداگانه بیان می کنیم.

روشنایی پنل اچ لایت

منبع روشنایی یک صفحه اچ لایت در امتداد محیط صفحه قرار دارد که به طور معمول دارای یک پوشش آلومینیومی محافظ است. نور تولید شده در لبه ها سپس به سمت مرکز پخش می شود. توزیع نور کاملاً یکنواخت و بدون سایه ایجاد می کند. به عنوان مثال، این نوع نورپردازی و استفاده از پنل اچ لایت برای انبارهای صنعتی دارای قفسه بندی عالی است. چون نور به طور مساوی پراکنده می شود، سایه های کمتری وجود دارد که بین قفسه ها مانع دید می شود.

از آنجا که منابع نور LED در امتداد لبه ها قرار دارند، این پنل ها می توانند نازک تر از گذشته تولید شوند. پنل های باریک در مکان های مختلفی از جمله فرورفتگی ها می توانند نصب شوند. این تنوع بسته به فضایی که در آن استفاده می شود ظاهر پیچیده ای ایجاد می کند. برای بررسی تفاوت پنل بک لایت و اچ لایت پس از بررسی روشنایی اچ لایت، روشنایی بک لایت را هم بررسی می کنیم.

پنل بک لایت

منبع روشنایی پنل بک لایت دقیقاً در همان قسمت پشت پنل قرار دارد. نور به دور از منبع در سطح صفحه پخش و به طور مساوی در فضا توزیع می شود. برای دستیابی به پراکندگی یکنواخت نور، پنل های بک لایت به طور حتم ضخیم تر هستند و بنابراین مکان های نصب را محدود می کنند . پس از بررسی تفاوت پنل بک لایت و اچ لایت در روشنایی، به سراغ ظاهر این دو می رویم.

تفاوت ظاهری

تفاوت پنل بک لایت و اچ لایت در ظاهر چیست ؟ اگرچه پنل های بک لایت ممکن است ظاهر باریک و زیبای یک پنل اچ لایت را نداشته باشند، اما توجه به قیمت و هزینه های آنها هم مهم است. هزینه آنها کمتر از پنل های اچ لایت است. به این معنی که پول کمتری در سرمایه گذاری اولیه صرف می شود. همچنین در یک پنل اچ لایت، لامپهای LED کمتری لازم است. زیرا منبع نور در یک منطقه است و در کل پنل وجود ندارد. لامپ کمتر مساوی است با مصرف انرژی کمتر، کارایی و صرفه جویی بیشتر در دراز مدت.

در پایان تفاوت پنل بک لایت و اچ لایت تنها در چند مورد کوچک است. این دو منابع نور عالی هستند. هر دو نوری روشن و با ظاهری طبیعی را ارائه می دهند. از نورهای سنتی فلورسنت بسیار بهتر و درخشان تر و به صرفه تر عمل می کنند. در نظر گرفتن همه عوامل این منابع نوری از جمله شکل ظاهری ، مطلوبیت ، کارایی و هزینه برای تعیین بهترین منبع نور برای فضای شما مهم است.

اگر به دنبال زیبایی هستید و مخالف تأمین قبض برق بالاتر و هزینه سرمایه گذاری هستید پنل های اچ لایت یک انتخاب عالی هستند. برای یک منبع روشنایی ارزان تر اما کارآمدتر و کاربردی ، پنل های بک لایت گزینه خوبی هستند.

پنل های بک لایت آرام الکتریک

پنل های بک لایت SMD آرام الکتریک با توان های 5 ، 6 ، 7 ، 9 ، 12 ، 18، 48 و 60 وات ، مجهز به چیپ های پر قدرت و با کیفیت با بازدهی نوری بالاتر  از 90 و با تنوع رنگ نوری 3000K ، 4500K ،6000K  به همراه بدنه خنک کننده وزین، به همراه درایور (مبدل ولتاژ) بسیار با کیفیت میتواند بهترین انتخاب جهت تامین نور مکان های مسقف عمومی و خصوصی نظیر ادارات، منازل ، آرایشگاه ها، پارکینگ ها و مشاعات و … باشد.

میزان شاخص نمود رنگ (CRI) چراغ های SMD  آرام الکتریک بیشتر از 85 میباشد به این معنی که رنگ کالایی که نور چراغ SMD آرام الکتریک به آن می تابد تا 85 درصد مشابه رنگ همان کالا در روشنایی طبیعی روز در اثر تابش نور خورشید می باشد. شاخص بالای نمود رنگ این امکان را برای فرد فراهم می کنند که در تمامی ساعات شبانه روز رنگ واقعی و طبیعی اشیا و کالاها را مشاهده نماید.

مشخصات پنل های بک لایت آرام الکتریک

درایور چراغ های بک لایت SMD  آرام الکتریک، مجهز به IC  بوده و با به کار گیری قطعات بسیار با کیفیت ارائه ضمانت 18 ماهه تا دو ساله تعویض را ممکن نموده است. ولتاژ  پایین خروجی برق مستقیم (DC)  و جریان خروجی متناسب این درایورها علاوه بر افزایش طول عمر و عملکرد صحیح موجب میشود حتی در صورت اتصالی جریان برق به بدنه چراغ و لمس محافظت نشده چراغ آسیب جدی به فرد حادث نشود.

رفلکتورهای چراغ های SMD  آرام الکتریک بر خلاف بسیاری از کالاهای موجود در بازار که از جنس پلی استایرن است،  از جنس پلی کربنات میباشد که در برابر افزایش دمای داخل چراغ کاملا مقاوم است و دچار خم شدگی که موجب ایجاد نقاط تاریک به خصوص در مرکز چراغ میشوند و تغییر رنگ ( زرد شدن) نمیشود.

بدنه خنک کننده چراغ های SMD  آرام الکتریک از جنس آلومنیوم درجه 1 با درجه خلوص بالا می باشد. با توجه به وزن بالای این بدنه خنک کننده حرارت تولید شده توسط لامپ به آسانی از چراغ خارج شده و باعث آسیب به پنل نمیشود.

فنرهای چراغ های  SMD آرام الکتریک از جنس استنلس استیل (STAINLESS STEAL)   است. این فنرهای بسیار پرقدرت موجب نصب ثابت و بسیار با دوام چراغ در انواع سقف های مختلف نظیر تیرچه بلوک ،کاذب ،سیمانی و… میگردد.