12 سپتامبر 2021

فاکتورهای خرید  پرژکتور ال ای دی

این سوال مهم در ذهن هر خریدار و مصرف کننده پروژکتوری می تواند به وجود بیاید “چه پروژکتور ال ای دی بخریم؟” ، ” فاکتورهای خرید پرژکتور ال ای دی چیست؟”.

در بازار قیمت های بسیار مختلفی برای یک توان مشخص پروژکتور وجود دارد. به عنوان مثال پروژکتور ۱۰۰ وات از ۷۰هزار تومان تا ۷۰۰ هزار تومان در بازار می تواند موجود باشد. دلیل این تفاوت چیست و ما چگونه بهترین را انتخاب کنیم؟

مطمئنا هر ارزانی بی دلیل نیست و هر گرانی نیز نشانه کیفیت بالا نیست. فاکتورهای مهمی در کیفیت پروژکتور های ال ای دی وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

ال ای دی

ال ای دی ها با کیفیت های بسیار متنوعی تولید می شوند. از برندهای گمنام و بدون نام تا برندهای Epistar , Bridgelux , Cree و … . ال ای دی های بی کیفیت معمولا طول عمر کوتاهی دارند. رنگ نور آنها در مدت کوتاهی پس از استفاده کم می شود و یا تغییر می کند. بهره ورری ال ای دی ها بسیار مهم است به گونه ای که بسیاری از ال ای دی های موجود در بازار که گمنام هستند بهره نوری کمتر از 80 لومن بر وات و حتی کمتر از ۶۰ لومن بر وات دارند اما برندهای معروف و ال ای دی های با کیفیت معمولا بهره وری بالا و بیش از 80 و حتی 11۰ لومن به ازای هر یک وات نور تولید می کنند.

پس توجه کنید که تولید کننده پروژکتور از چه ال ای دی و با چه بهره نوری استفاده می کند. عموما برندهای گمنام پروژکتور موجود در بازار بهره وری لامپ ال ای دی را در محصولات خود اعلام نمی کنند.

درایور

درایور یا همان منبع تغذیه در انواع مختلفی در بازار یافت می شود. درایورها عموما در درون قاب پروژکتور هستند و قابل رویت نیستند. درایورهای کم کیفیت عموما بهره وری (powerfactor) پایینی دارند. مقدار کمی از برق ورودی را به جریان مورد نیاز ال ای دی تبدیل می کنند. مابقی را به صورت گرما هدر می دهند. درایور های کم کیفیت معمولا طول عمر کوتاهی دارند. پس از مدتی استفاده در آنها اشکال به وجود می آید که سبب چشمک زدن و یا کارنکردن پروژکتور می گردد. در ضمن بسیاری از برندهای گمنام از درایورهای با توان کمتر برای محصولات خود استفاده می کنند. به عنوان مثال محصول ۱۰۰ وات صرفا با توان ۵۰ وات در حال کارکردن است و در واقع ۵۰ وات سر مصرف کننده محترم کلاه گذاشته شده است. (این موضوع از طریق کلمپ قابل اندازه گیری است).

همچنین بعضی از پروژکتورهای موجود در بازار بدون درایور عرضه می شود، عیب این گونه محصولات فلیکر و یا سوسو زدن پروژکتور می باشد. هرگز این محصولات برای نورپردازی اماکنی همچون زمین های ورزشی استفاده نکنید زیرا به علت سوسو زدن پروژکتور حرکت های سریع توپ و افراد در زیر نور آن قابل رویت نیست.

فاکتورهای خرید پرژکتور ال ای دی چیست؟ با ما همراه باشید.

هیت سینک

ال ای دی ها نسبت به سایر منابع نوری گرمای کمی تولید می کنند ولی اگر گرمای تولید شده توسط  آنها به نحو مدیریت شده دفع نگردد عمر محصول کاهش پیدا می کند و در نهایت در مدت زمانی نه چندان طولانی از کار می افتد. آلومینیوم یکی از مقرون به صرفه ترین و بهترین هادی های حرارت است. پروژکتور خوب هیت سینک آلومینیومی دارد که از طریق ان بتواند گرمای ال ای دی را دافع نماید. نوع طراحی هیت سینک نیز مهم است. برای مشتریان عادی دقت به وزن پروژکتور(هیت سینک) و جنس بدنه آلومینیومی کفایت می کند. دقت نمایید در بازار هیت سینک های سربی نیز وجود دارد که کیفیت نازلی دارد و سبب سوختن ال ای دی می شود.

یکی دیگر از فاکتورهای خرید پرژکتور: بدنه محصول

پروژکتورها معمولا در فضای آزاد استفاده می شوند ، بنابراین محصول می باید در برابر باران ، باد ، گردوغبار و عوامل جوی مقاوم باشد .در انتخاب پروژکتور سعی کنید از محصولاتی استفاده نمایید که تاییدیه تست آزمون IP  را پاس کرده باشند. این آزمون نشان می دهد که محصول چقدر در برابر عوامل جوی مقاوم است.

در پایان می توان گفت که سعی شود از محصولات ساخت داخل با برند معتبر استفاده شود. زیرا مشتریان بسیاری در بازار در ابتدا از محصولات گمنام به علت ارزانی آنها خزید کرده اند که هیچ پشتوانه ای نداشته و گارانتی آن معتبر نبوده و دچار ضرر و زیان مالی شده اند و علاوه بر هزینه ، وقت ایشان نیز تلف شده است.

     آرام الکتریک محصولات خود را با گارانتی معتبر به همراه دیتاشیت عرضه می نماید و حتی پس از دوره گارانتی نیز این محصولات قابلیت تعمیر و استفاده مجدد در صورت وقوع خرابی دارند.