01 سپتامبر 2021

تفاوت پنل ال ای دی بک لایت با پنل اسلیم در چیست؟

تیم تحریریه آرام الکتریک. با پیشرفت تکنولوژی و گسترش استفاده از تجهیزات روشنایی ال ای دی ، قیمت این تجهیزات کمتر شده و هر روز شاهد کاربردهای جدیدتری از این دسته از محصولات هستیم. پنل ال ای دی بک لایت از جمله محصولاتی است که به دلیل ارزانتر شدن تکنولوژی ال ای دی، امروزه در دسترس ما قرار گرفته است. در این مقاله قصد داریم تا به بیان تفاوت پنل ال ای دی بک لایت با پنل اسلیم یا همان اچ لایت بپردازیم. با ما همراه باشید.

پنل‌های ال ای دی با تکنولوژی به‌ روز و متفاوت جایگزینی مناسب برای چراغ‌های فلورسنت و رشته‌ای هستند. همچنین از بهترین گزینه‌های ممکن برای تامین روشنایی ادارات، ساختمان‌های تجاری و فروشگاه های بزرگ تا خانه های مسکونی هستند. در این میان بنظر می‌رسد پنل LED بک لایت جریان‌ساز اصلی در زمینه‌ی روشنایی داخلی، در آینده است. قیمت پایین، نوردهی زیاد و کیفیت بالای نور پنل های ال ای دی بک لایت از جمله عواملی هستند که می‌توانند تعیین کننده باشند.

انواع مختلف پنل LED

پنل های ال ای دی با ایجاد نور یکنواخت و نرم و طراحی ساده و زیبا در بسیاری از کشورها محبوب هستند. به جرات می‌توان ادعا کرد که پنل‌های ال ای دی یکی از بهترین محصولات روشنایی به حساب می‌آیند. از نظر هزینه نورپردازی، پنل های ال ای دی نسبت به لامپ‌های روشنایی سنتی، انرژی کمتری مصرف می‌کنند. همچنین هزینه کمتری به دنبال دارند.

پنل های LED در دو نوع پنل بک لایت یا همان پنل بک لایت (Back-Light , BackLit) و پنل اج لایت (Edge-Light) یا همان پنل اسلیم تولید می شوند. پنل LED بک لایت و پنل ال ای دی اسلیم در کیفیت روشنایی، طول عمر ، و تولید طیف رنگی گسترده و متفاوت به یکدیگر شباهت دارند.

گرچه که پنل‌های ال ای دی بک‌لیت و اسلیم با هدف مشترک تولید روشنایی بهتر تولید شده‌اند. اما پنل ال ای دی بک لایت و اسلیم از فن‌آوری متفاوتی نسبت به یکدیگر استفاده می‌کنند. اجزای اصلی این پنل های ال ای دی از قابی عمدتا از جنس الومنیوم تشکیل شده است. در لایه ی داخلی آن چیب های SMD و قطعات هدایت کننده نور قرار گرفته است. پنل‌های ال ای دی بک لایت و اسلیم با وجود کم مصرف بودن بسیار کارآمد هستند. با این حال پنل ال ای دی بک لیت در قیاس با پنل های اسلیم از راندمان نوری بهتری برخوردار است و حداقل ۲۵٪ نور بیشتری تولید می‌کند.

به هر حال، اگرچه که پنل‌های ال ای دی مدت زمان کوتاهی است که تولید می‌شوند. اما در بین عموم مردم محبوبیت بالایی برخوردارند. این پنل‌های ال ای دی تنها جایگزینی برای لامپ معمولی نیستند. بلکه لامپ روشنایی است که تمام ویژگی‌های مورد نیاز از یک منبع روشنایی را ارائه می‌کند.

مقایسه ضخامت پنل بک لایت و پنل اسلیم

ضخامت یکی از شاخصه‌های زیبایی در پنل های ال ای دی است، بنابراین پنل ال ای دی اسلیم با طراحی فوق‌العاده نازک حلال بسیاری از مشکلات طراحی در دنیای روشنایی است. در مقابل پنل های ال ای دی بک لایت ضخیم‌تر هستند. کنجکاو هستیم که بدانیم چه چیزی ضخامت پنل‌های ال ای دی را تعیین می کند؟

 

محل قرارگیری دیودها در پنل های LED ضخامت پنل را تعیین می کند. پنل LED بک لیت برای ایجاد نور، از چیپ‌های روشنایی SMD که به طور مستقیم و در پشت صفحه انتشار تعبیه شده است استفاده می‌کند. اما منبع نور پنل‌های اسلیم در کناره‌های صفحه انتشار قرار گرفته است. به همین دلیل است که دارای ظاهری بسیار نازکتر می‌باشد. شاید حالا متوجه دلیل نامگذاری بک لایت و اج لایت بر روی انواع مختل پنل شده باشید.

پنل های LED بک لایت آرام الکتریک ضخامتی در حدود ۳٫۵ سانتی متر دارند و پنل های اسلیم آرام الکتریک ضخامتشان در بیشترین حالت ۱٫۵ سانتی متر است.

تفاوت میزان روشنایی بین پنل LED بک لایت و اسلیم چقدر است؟ نور کدام یک باکیفیت‌تر است؟

میزان روشنایی و البته مهم‌تر از آن کیفیت نورپردازی از ویژگی‌های بسیار مهم در پنل‌های ال ای دی است. و نقش مهمی در میزان توانایی این پنل ها ایفا می‌کند. پس از بررسی پنل‌های بسیاری که با تکنولوژی اج لایت تولید شده‌اند، متوجه شده‌ایم که این پنل‌ها نور‌هایی راه راه مانند “گورخر” تولید می‌کنند و باعث تحریف نور می‌شوند. به همین دلیل پنل‌هایی که با تکنولوژی بک لیت تولید می‌شوند طرفداران بیشتری دارند.

پنل LED بک لایت دارای مزایایی در میزان و راندمان روشنایی ارائه شده هستند. می‌توانند در توان ۶۰ وات به راحتی شار نوری 6100Lm را تولید کنند. اما برای پنل های اسلیم با تکنولوژی اج لایت که با استفاده از عمل انکسار و انعکاس و از طریق نور صفحه راهنما و صفحه بازتاب دهنده، نور تولید می‌کنند. حداکثر شار نوری برای توان مشابه، به حدود ۵۰۰۰ لومن می‌رسد، یعنی ۲۰٪ کمتر. بنابراین در جایگاه مقایسه میزان روشنایی تولید شده توسط این دو مدل پنل، پنل LED بک لیت در مقابل روشنایی پنل های اسلیم، بدون افت کیفیت از عملکرد بهتری برخوردار خواهد بود.

علاوه بر بحث میزان نور تولیدی، کیفیت نور تولید شده توسط پنل های نیز برای افراد مهم است. پنل های بک لایت و اسلیم از نظر کیفیت نور تفاوت قابل ذکر و چشم گیری با یکدیگر ندارند. برای مثال زاویه تابش هر دو مدل پنل بک لایت و اسلیم آرام الکتریک ۱۲۰ درجه است. شاخص نمود رنگ (CRI) هر دوی آن‌ها بیشتر از ۸۵ است.

میزان گرمای تولیدی پنل ال ای دی بک لایت در مقایسه با پنل LED اسلیم در چه وضعیتی قرار دارد؟

انتقال گرما یکی از موضوعات مهم در زمینه روشنایی ال ای دی است. خصوصا برای لامپ‌های ال ای دی با قدرت بالاتر. چرا که روشنایی‌هایی که توان مصرفی بالاتری دارند، گرمای بیشتری تولید می‌کنند.

پنل های ال ای دی در مقایسه با انواع دیگر روشنایی های ال ای دی از سطح مقطع بیشتری برخوردارند. این موضوع باعث می‌شود حرارت به خوبی به بیرون از پنل منتقل شود. در این صورت خبری از آسیب رسیدن به اجزای آن نیست. اما نباید به سطح مقطع بزرگ پنل دلخوش بود. بایستی فضای لازم برای گردش هوا و خنک شدن پنل را نیز فراهم کرد. به طور کلی پنل ها طوری طراحی شده اند که انتقال گرما در آن ها بهتر از دیگر چراغ ها صورت میگیرد. اگر نکات لازم را رعایت کنیم، جای نگرانی زیادی از این بابت نیست.

به دلیل تمرکز دیودها در کناره‌ها برای پنل های اج لایت، تمرکز حرارت نیز بیشتر از پنل های بک لایت است. طی تحقیقاتی و با بررسی ۱۰ مدل گوناگون از پنل های اسلیم و بک لایت، مشخص شد که جنس ال ای دی به کار رفته در فریم پنل و همچنین لایه آلومینیومی پشتی پنل نقش چشم‌گیری در کاهش تمرکز حرارت در پنل ها دارند. ضعف در این موارد موجب می‌شود تا بر عملکرد پنل در طولانی مدت تاثیر منفی گذاشته شود.

کارایی و قیمت : مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب پنل LED

برای خیلی از ما فرقی نمی‌کند که پنل ال ای دی بک لیت خریداری کرده باشیم یا اسلیم. چیزی که انتظار داریم کارایی مناسب، طول عمر بالا و البته قیمتی متناسب با بودجه روشنایی ما است. اینکه هر پنل به ازای هر واتی که مصرف می‌کند ، چقدر نور تولید می‌کند موضوعی است که در بروشور آن نوشته شده است. گاهی اوقات شرایط ما طوری ایجاب می‌کند که مجبور به استفاده از پنل LED اسلیم می‌شویم. در آن صورت باید به سراغ گزینه‌ای برویم که از نظر طول عمر و کیفیت روشنایی (و البته قیمت) سرآمد دیگر گزینه های موجود در بازار باشد.

جهت مشاهده محصولات آرام الکتریک کلیک کنید.

همچنین می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان با واحد فنی تماس بگیرید. مطالب آموزشی دیگر ما را مطالعه کنید. همچنین آدرس صفحه رسمی آرام الکتریک در اینستاگرام AramElectric می باشد.