12 ژانویه 2022

دمای رنگ چیست؟

دمای رنگ مرتبط یا به عبارتی CCT چیست؟ دمای رنگ نور عددی است که بر حسب کلوین بیان می شود و رنگ خروجی از لامپ و یا چراغ را مشخص می کند و این اصطلاح زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که دمای رنگ یک منبع نور با دمای واقعی کارکرد آن منبع برابر نباشد.

یک لامپ رشته ای تنگستنی را در نظر بگیرید، دمای رنگ نور آن حدود 2800 کلوین می باشد. دمای واقعی رشته تنگستن آن هم دقیقا همین مقدار است. حال آیا وقتی گفته می شود دمای رنگ نور یک لامپ LED، مثلا 6500 کلوین است آیا واقعا دمای یک چیپ LED به 6500 کلوین می رسد؟

تعریف کلی دمای رنگ مرتبط یا CCT چیست ؟

برای منابع نوری که دمای رنگ آن ها با دمای واقعی کارکرد آن ها یکسان نیست از عبارت دمای رنگ مرتبط یا CCT استفاده میکنیم (مانند LED ها و منابع تخلیه گاز) و برای منابع نوری که دمای رنگ نور آن ها با دمای کارکرد آن ها یکسان است از عبارت دمای رنگ یا CT استفاده می کنیم( مانند لامپ های رشته ای التهابی).

CCT چیست ؟

دسته بندی دمای رنگ

مقدار CCT معمولا بر روی بسته بندی یک لامپ یا چراغ توسط سازنده مشخص می شود که هرچه این عدد بالاتر باشد نور سردتر و هرچه این عدد کمتر باشد نور گرم تر خواهد بود . استاندارد EN12464-1 برای راحتی کار و سهولت طراحان و مصرف کنندگان، اصطلاحاتی را که به دمای رنگ اختصاص داده شده است را بیان کرده که به شرح زیر می باشد:

زیر 3300، سفید گرم یا warm white اختصار WW

زیر 3300 تا 5300 کلوین، سفید طبیعی یا natural white اختصار NW

زیر 5300، سفید سرد یا cool white اختصار CW

1- طبیعی و آفتابی (Warm White & Soft White)

لامپ‌های با رنگ طبیعی و آفتابی ( 2700k و 3000k) دارای رنگ زرد ملایم هستند.

 

این منابع احساس آرامش و راحتی را برای افراد حاضردر فضای دارای این نور به وجود می‌آورد.

 

رنگ آفتابی به علت ملایم بودن مناسب برای روشنایی مکان‌هایی مانند سالن نشیمن، سالن غذاخوری و اتاق خواب می‌باشد.

 

2- صدفی (Cool White)

لامپ‌های با رنگ صدفی (دمای رنگ 4000k) به میزان کمی سفیدتر از لامپ‌های آفتابی و طبیعی هستند. و احساس انرژی بیشتر را به افراد حاضر در فضای دارای این نور منتقل‌می نماید.

 

لامپ‌های صدفی مناسب برای فضاهایی مانند آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام، محیط‌ های آزاد و بدون سقف، پارکینگ و فضای اداری می‌باشد.

 

3- مهتابی (Day Light)

لامپ‌های با رنگ مهتابی (دمای رنگ 6000k) دارای رنگ آبی و سفید هستند. و شبیه‌ساز روشنایی نیم‌روز در یک روز صاف و بدون ابر می‌باشد.

 

لامپ‌های مهتابی مناسب برای مطالعه، آرایش و فضاهای کارگاهی می‌باشد.

 

رنگ مهتابی بالاترین هماهنگی با محیط های مختلف نسبت به لامپ‌های آفتابی و صدفی را دارا می‌باشد.