17 جولای 2021

COB یا SMD : کدام یک بهتر است؟

بسیاری از شما ممکن است در هنگام انتخاب پروژکتور COB یا SMD با یک سوال اساسی مواجه شده باشید. COB یا SMD ؟ کدام یک از این دو مدل پروژکتور بهتر هستند؟

پیش از این که به سوال COB یا SMD پاسخ بدهیم، اول باید بببینیم هر کدام از این دو به چه معنی هستند؟ پروژکتور ال ای دی به طور معمول با توجه به کاربردی که دارند به دو دسته پروژکتور های SMD یا Surface Mounted Diodes  و پروژکتور های COB یا Chip on Board تقسیم می‌شوند.

عمده تفاوت COB و SMD در نوع قرارگیری دیود‌های آن‌ها است. دیودهای نوری پروژکتور SMD بر روی یک سطح نصب شده‌اند. همین امر موجب شده تا از پروژکتور حجم کمتری را اشغال کند و باریک‌تر باشد. به همین دلیل است که به پروژکتورهای SMD پروژکتورهای فشرده هم می‌گویند.

برای مثال پروژکتور SMD ۲۰۰ وات آرام الکتریک بازده نوری بسیار بالایی دارند. به دلیل زاویه تابش گسترده ۱۲۰ درجه برای روشن کردن محیط های باز ، باغات و غیره طرفداران بسیاری دارد. پروژکتور اس ام دی می توانند نور را در رنگهای مختلف نیز تولید کنند. از این رو طرفداران خاص خود را نیز دارند.

پرژکتور سری IC

مقایسه شاخص نمود رنگ در انتخاب پرژکتور ال ای دی COB و SMD

پروژکتور COB نسبت به پروژکتور SMD کیفیت نوری بالاتری دارد و از شاخص نمود رنگ CRI بالاتری بهره‌مند است. این پروژکتورها زاویه تابش محدودتری نسبت به پروژکتورهای SMD دارند. زاویه تابش ۹۰ درجه ای پروژکتور های COB آرام الکتریک با رفلکتور مخصوصی که دارند، باعث می شود تا نور به صورت متمرکز به هدف تابانده شود. پروژکتور سی او بی قابلیت تولید نورهای رنگی ندارند. ولی در عوض نوری که تولید می‌کنند کیفیت بالاتری نسبت به پروژکتور اس ام دی دارد.

بازدهی نوری پروژکتور های اس ام دی در گذشته نسبت به پروژکتورهای سی او بی در سطح پایین‌تری قرار داشت. اما امروزه با پیشرفت علم و استفاده از تکنولوژی جدیدتر، پروژکتورهای SMD لومن بر وات بسیار بالاتری نسبت به پروژکتور های COB دارند اما کماکان شاخص نمود رنگ آن‌ها در سطح پایین‌تری است.

در نهایت نمی توانیم بگوییم که کدام نوع پروژکتور بهتر است و بر اساس کاربرد انتخاب پروژکتور COB یا SMD و  گزینه مطلوب متفاوت خواهد بود.