31 آگوست 2021

پنل بک لایت چیست؟

بسیاری از افراد اطلاعاتی در مورد پنل بک لایت ندارند و ” پنل بک لایت چیست” از جمله سوالات مشتریان صنعت روشنایی می باشد. سیستم روشنایی بک لایت یک سیستم جدید درطراحی و تولید ‌محصولات روشنایی می باشد. این محصولات دارای ویژگیهای منحصربه فردی هستند. این روشنایی ها اغلب به صورت روکار و توکار ساخته میشود. نسبت به نوع دکوراسیون و معماری  از آنها استفاده میکنند. هیچ تفاوت ساختاری در تولید روشنایی بک لایت روکار و بک لایت توکار وجود ندارد. صرفا در نحوه ­ی نصب تفاوت دارند.

در محصولات بک لایت همانطورکه از نام آن مشخص است، منبع نوری دقیقا در پشت صفحه ی شکننده ی نور تعبیه شده است. و منبع نوری صفحه ای است متشکل ازتعداد زیادی LED   که به صورت منظم بر روی آن قرارگرفته است. و به صورت سری موازی طراحی و مونتاژ شده اند. نظم و فاصله های یکسان LED های مونتاژ شده روی یک صفحه به عنوان منبع نوری بسیار مهم است. زیرا بایستی نور از آن سطح به صورت یکنواخت منتشر شود. که خروجی نسبتا یکنواختی حاصل گردد. در غیر اینصورت تمرکز نوری در نقطه ای بیشتر و نقاط مقابل آن به عنوان نقاط کم نور و یا تاریک دیده میشود.

مقایسه منابع روشنایی نسل قدیم و پنل های ال ای دی

پنل بک لایت چیست و چه تفاوتی با نسل قدیم منابع روشنایی دارد؟ در نسل قبلی پنل ها که همچنان هم در بازار وجود دارد و از آن استفاده میگردد، نور تولیدی از منبع نوری به صورت مستقیم بازتاب نمیشدند و به نسبت خیرگی کمتری داشتند ولی میزان روشنایی آن متناسب با حجم و اندازه ی مساحتی آن محصول بود و این مسئله مشکلاتی را در طراحی و تولید محصولاتی با روشنایی بالا ایجاد می کرد. به عبارتی هر چه توان بیشتری در منبع روشنایی نیاز داشتید محصولی با حجم بسیار بزرگتر نیاز داشتیم. این افزایش حجم نسبت به توان تولیدی در محصولات بک لایت نیز وجود دارد ولی آنقدر چشم گیر نیست و نیز در تولید محصول بک لایت پارامتر دیگری نیز برای افزایش توان مصرفی به ما کمک میکند . آنهم تراکم LED  های مونتاژ شده بر روی صفحه میباشد.

چنانچه مشکل بالا رفتن دمای چیپ ها را حل کنیم ، با افزایش تراکم LED ها بر روی برد منبع نور، میتوانیم نور بیشتری تولید کنیم. در اینجا لازم است این نکته را یادآور شویم که هر چقدر تعداد LED  ها در چراغ بک لایت با وات کمتر و تعداد بیشتر تولید شود در نهایت  نور یکنواخت تر و یکدست تر ی داریم .

دفع حرارت در پنل های بک لایت

لازم به ذکر است که مهمترین موضوع در تولید چراغ های بک لایت ، دفع حرارت تولید شده توسط منبع روشنایی میباشد که طبق قاعده LED  ها بر روی برد های آلومینیوم توسط دستگاه های پیشرفته مونتاژ میشود، ولی این سطح آلومینیومی جهت دفع حرارت آن کافی نیست و مارا ملزم به انتقال حرارت به سطوح دیگر خواهد کرد. در همین راستا، برد های مونتاژ شده ی آلومینیومی را مجددا بر روی یک بدنه ی آلومینیومی نصب میکنند. البته در توان های پایین با بدنه های پلاستیک هم تولید میگردد اما بسیار در دوام محصول تاثیر گذار است.

در اکثر موارد به دلایل ذکر شده از بدنه های آلومینیومی استفاده میکنند. سطح تماس بدنه با هوا نسبت به توان خروجی منبع روشنایی رابطه ی مستقیم دارد. هر چه توان چراغ بک لایت بالاتر باشد از بدنه های بزرگتر و با سطح تماس بیشتر استفاده میکنند. این امر موجب بزرگتر شدن محصول میگردد. به همین دلیل است که هیچ گاه یک چراغ بک لایت، از یک سایز خاص نمیتواند کوچکتر باشد.

به طور مثال شما میتوانید یک چراغ بک لایت با قطر 5 سانتی متر و 20 وات توان، تولید کنید اما نسبت به دفع حرارت آن مجبور هستید بدنه ی بزرگتری انتخاب کنید که این در نهایت امر موجب بزرگتر شده محصول میگردد.

حال با توجه به اینکه نور انتشار یافته از این سطح مونتاژ شده به میزان قابل توجهی خیرگی دارد و نیز نور یکدست تر و تمیز تری دریافت کنیم بایستی از یک پوشش مناسب با شکنندگی نوری بالا استفاده کنیم تا خروجی مطلوب تری دریافت کنیم .

چراغ های بک لایت با پرتاب نور بهتر

توجه داشته باشید این نوع محصولات به دلیل انتشار نور مستقیم در یک جهت، پرتاب نور بهتری نسبت به پنل های سقفی معمولی دارند و از آن میتوانید در سقفهایی تا ارتفاع 3.5 متر به راحتی  استفاده کنید . و پرتاب نور آن به گونه ای است که با افزایش تعداد روشنایی میتوانید نور سطح زمین را به حد مطلوب برسانید . کسانی که در این امر تجربه دارند میدانند که با پنل های سقفی معمولی این کار عملا امکان پذیر نیست. زیرا پنل های سقفی معمولی پرتاب نور خوبی ندارند. بازتاب نوری آنها در این ارتفاع به سطح زمین بسیار ضعیف خواهد رسید. و از آنها در سقف هایی نهایتا تا ارتفاع 3 متر استفاده میگردد.  انواع پنل بک لایت در سایز ها و وات های متفاوت ، توکار و روکار تولید می شود.

زمانی که پنل های سقفی معمولی به بازار ارائه شد، انقلاب گسترده ای در صنعت روشنایی ایجاد گردید. و طرز فکر ما را نسبت به انتخاب روشنایی تغییر داد . مشتریان دیگر سمت سینی های سقفی و روشنایی های اف پی ال ، هالوژن ها  و … نرفتند. و سعی کردند از همین محصول جدید بخاطر مصرف پایین ، سادگی و زیبایی آن استفاده کنند . هر چند طراحی ویژه و خاصی نداشتند اما نسبت به محصولات با کاربری مشابه بسیار بهتر بودند. و با وارد شده بک لایت ها به بازار ، به دلیل زیاد بودن نور آنها ، پخش نور خوب ، پرتاب نور خوب، به سرعت جای پنل های سقفی معمولی راگرفت و این موضوع روز به روز فراگیر تر میگردد.

کاربرد پنل های بک لایت

از چراغ های بک لایت میتوانید در نورپردازی آشپزخانه و نورپردازی سالن و … استفاده کنید. چراغ های بک لایت در سایز های متنوع تولید میگردد. نور زلال و جذاب آنها برای فضاهای تجاری نیز مناسب است. بهتر است برای فضاهای تجاری چراغ های بک لایت را با چراغ های سی او بی ترکیب نمود. البته چنانچه ارتفاع سقف تجاری شما بیش از 3.5 متر باشد ، بهترین پیشنهاد چراغ های سی او بی هستند و چراغ های بک لایت در این ارتفاع راندمان نوری کمتری دارند .

اخیرا این چراغ ها در سایز های کوچک و به صورت توکار بسیار تولید میگردند. زیرا جایگزین بسیار مناسبی برای هالوژن های توکار هستند و قیمت تمام شده ی آنها مناسب تر است. خیرگی و تیزی نور چراغ های بک لایت مانند هالوژن ها میباشد.