17 جولای 2021

بهترین انتخاب پروژکتور ال ای دی

بازده انرژی یکی از فاکتورهای اساسی در انتخاب پروژکتور ال ای دی است. این میزان صرفه جویی در انرژی چراغ های LED شما را تعیین می کند.

لومن در هر وات” واحدی است که بازده انرژی را نشان می دهد. به عنوان مثال ، یک LED با 150 لومن در وات به معنای توان 1 وات 150 واحد نور و روشنایی ایجاد می کند. از این رو ، شما با توجه به این میزان می توانید انتخاب پروژکتور ال ای دی را انجام دهید

زاویه پرتو مناسب هنگام انتخاب پروژکتور ال ای دی

زاویه پرتو میزان گسترش نور را نشان می دهد. اگر زاویه پرتو گسترده باشد ، اگرچه یکنواختی بسیار زیاد است ، روشنایی زمین بسیار کم است. برعکس ، زاویه پرتو بسیار باریک باعث یکنواختی نور می شود زیرا علیرغم روشنایی زیاد ، “نقاط” زیادی ایجاد می کند. و بنابراین ، تعادل کاملی بین یکنواختی و روشنایی وجود دارد. بنابراین از دیگر عوامل انتخاب پروژکتور ال ای دی بررسی زاویه پرتو است

زاویه تابش نور

زاویه تابش نور

 

اتلاف حرارت خوب

اتلاف حرارت خوب یکی از ویژگی هایی است که هنگام انتخاب پروژکتور ال ای دی باید مدنظر داشته باشیم. مخزن یا سینک گرمایی، از آسیب دیدن نور پروژکتور ال ای دی به دلیل گرم شدن بیش از حد جلوگیری می کند. هنگام انتخاب پروژکتور ال ای دی باید مدنظر داشته باشید که یک مخزن حرارتی خوب باید از آلومینیوم خالص ساخته شود که دارای سرعت هدایت گرما 238 W / mk باشد – مقدار بالاتر ، سرعت هدایت بالاتر. سرعت هدایت حرارتی چدن تنها 54.4W / mk  است. وقتی صحبت از طراحی سازه می شود ، یک سیستم اتلاف حرارت خوب باید از مجرای تهویه هوای کافی در داخل لامپ تشکیل شود.

هیت سینک پرژکتور ال ای دی

هیت سینک پرژکتور ال ای دی

همانطور که از تصویر بالا مشاهده می کنید ، ساختار و فضای توخالی بین هر ردیف تراشه های LED وجود دارد تا به انتقال گرما از بدن نور به اطراف کمک کند. سیستم اتلاف گرما دارای پره های آلومینیومی متراکم است تا روند خنک سازی را تسریع کند و در نتیجه از لامپ های پروژکتور محافظت کند. استفاده از پروژکتور ال ای دی  ضد آب دارای درجه حفاظت IP65 ضروری است. برای برخی از محیط ها ، مانند چراغ های زیر آب یا چراغ ماهیگیریIP67  یا  IP68مورد نیاز است. جدا از غوطه وری مستقیم در آب هنگام استفاده از چراغ ها ، با انتخاب پروژکتور ال ای دی دارای رتبه IP65 می توانیم این نوع چراغ ها را در هوای آزاد استفاده کرد، که این امر در زمین های ورزشی در فضای باز ، فرودگاه ، چراغ خیابان و موارد دیگر ضروری است. بنابراین هنگام انتخاب پروژکتور ال ای دی به این نکات دقت کنید

راهنمای خرید پروژکتور روشنایی ال ای دی

هنگامی که صحبت از روشنایی محیط های بیرونی می شود ناخوداگاه ذهن افراد به سمت پروژکتور روشنایی ال ای دی یا همان نورافکن می رود. برای خریداری و انتخاب پروژکتورهای روشنایی فاکتورهای مانند وات ، رنگ ، نوع چراغ و … وجود دارد که توجه به آن ها هنگام خرید دارای اهمیت است. در این مقاله تیم آرام الکتریک تلاش میکند تعدادی از فاکتورهای مهمی که خریداران هنگام خرید پروژکتورهای روشنایی می بایست مورد توجه قرار دهند را ذکر نماید و سهم کوچکی در خرید با آگاهی افراد داشته باشد. عمده این فاکتورهای مهم توان، بازده انرژی، رنگ نور، زاویه تابش، میزان IP  و تفاوت بین COB و SMD است که در زیر به شرح آن ها پرداخته شده است.

 

پروژکتور با چه توانی خریداری کنیم؟

توان پروژکتور علاوه بر اینکه مصرف برق آن را نشان میدهد تا حدودی مقدار روشنایی آن را نیز دیکته میکند. به عبارتی  هر چقدر توان بالاتر باشد شدت روشنایی بیشتر خواهد بود. بنابراین عمدتا انتخاب توان پروژکتور براساس میزان لوکس روشنایی محل مورد نظر تعیین میگردد که مرجع آن استاندارهای روشنایی هستند و با مشخص شدن شدت روشنایی استاندارد میزان توان و تعداد پروژکتورها را میتوان مشخص نمود.

بهره وری

بهره وری یا بازده انرژی یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب  پروژکتورهای ال ای دی است. “لومن بر وات” واحدی است که برای بازده انرژی پروژکتورهای ال ای دی استفاده می شود. برای مثال، یک LED با 120 لومن در وات به معنای ایجاد 120 واحد نور و روشنایی در یک وات است. از آنجایی که این واحد میزان صرفه جویی  در پروژکتور را نیز نشان میدهد بنابراین هر چقدر این عدد بالاتر باشد پروژکتور مناسب تر است.

عمدتاً شاخص بازده ی انرژی برای یک پروژکتور روشنایی ال ای دی بالاتر از 100 لومن بر وات است. در صورتی که این عدد در مشخصات محصول ذکر نشده باشد با تقسیم میزان لومن ذکر شده در مشخصات پروژکتور بر توان بهره وری بدست می آید.

 

زاویه تابش پرتو نور

زاویه پرتو که در قالب درجه بیان می شود، میزان گسترش نور را نشان می دهد. این زاویه به شما میگوید که نور تا چه میزان در محیط پخش می‌شود. هر چقدر زاویه پرتو گسترده تر باشد، پروژکتور فضای بیشتری را روشن مینماید اما روشنایی زمین کم است. بنابراین توصیه می شود پروژکتورهایی با زاویه تابش بالا را در فواصل نزدیک استفاده شود. از سوی دیگر پروژکتورهایی با زاویه تابش پایین به دلیل روشنایی زیاد برای فواصل دور مناسب هستند. زاویه تابش مناسب برای پروژکتورها معمولا در حدود ۹۰ درجه است اما با کمک لنزهای محدب نصب شده بر روی پروژکتورها میتوان نور را در زوایای مختلف تاباند.

 

رنگ نور

به طور عمده پروژکتور روشنایی ال ای دی در دو رنگ آفتابی و مهتابی در بازار وجود دارند. پروژکتورهای رنگی یا RGB  معمولا همراه با کنترل رنگ برای کاربردهای زیباسازی به کار میروند. رنگ پروژکتورها با یک عدد با واحد کلوین تعیین میگردد. رنگ نور پروژکتورها از حدود 2700 کلوین برای نورهای زرد تا عدد 6500 کلوین برای نورهای مهتابی و سفید است. انتخاب رنگ نور وابسته به سلیقه ی شماست اما عمدتا با هدفی که پروژکتور استفاده می شود متغیر است. در زیر انتخاب درست رنگ نور براساس کاربرد آورده شده است.

  • 3000 کلوین: این رنگ نور گرم است و عمدتا برای رستوران و منازل و باغ های استفاده می شود چرا که این رنگ نور فضا را دوستانه و گرم و صمیمی مینماید.
  • 4000 کلوین: این رنگ نور، رنگ طبیعی بوده و برای محیط های کار و حتی اتاق های جلسات مناسب است.
  • 5000 کلوین: این رنگ معمول ترین است، رنگی مشابه سفید یخی که رنگ روشنایی روز شناخته می شود. این طیف رنگ که تا 6500 کلوین نیز به کار می رودبه دلیل اینکه مسافت بیشتری را می‌تواند طی کند و به دلیل خیره‌کنندگی گزینه مناسبی برای استفاده در مصارف ایمنی و امنیتی و فضاهای بزرگ است.

رنگ‌های آفتابی برای نورپردازی باغ شما مناسب‌تر است. رنگ آفتابی فضا را دوستانه، دلپذیرتر و گرم‌تر جلوه می‌دهد. نور به رنگ مهتابی مسافت بیشتری را می‌تواند طی کند. به دلیل خیره‌کنندگی گزینه مناسبی برای استفاده در مصارف ایمنی و امنیتی است.

دمای رنگ

دمای رنگ

درجه حفاظت IP

درجه حفاظت  IP که عددی دو رقمی است میزان نفوذ پذیری گرد و غبار و قطرات آب را درون پروژکتور روشنایی ال ای دی نشان میدهد. بسته به محیطی که پروژکتور به کار می رود انتخاب پروژکتوری با IP مناسب منجر به افزایش طول عمر تجهیز خواهد شد. معمولا این چراغ ها در فضای خارجی نصب میشوند. بنابراین برای مقاومت مناسب در این فضا از پروژکتور روشنایی دارای IP65 استفاده می شود. پروژکتورهای دارای IP66 در برابر گرد و غبار و بارش شدید آب مقاومت دارند. که میتواند بیشتر برای مناطق شمالی کشور مناسب باشند.برخی از محیط ها ، مانند چراغ های زیر آب مانند استخرها IP67  یا   IP68 مورد نیاز است.

 ولتاژ ورودی

ولتاژ ورودی شاید در نگاه اول اهمیتی چندانی نداشته باشد مگر اینکه بدانید کاربرد پروژکتور روشنایی ال ای دی در کجا خواهد بود. بیشتر پروژکتورهایی ال ای دی در محیطی استفاده می شوند که با برق شهر کار میکنند.  بنابراین این نور افکن ها طوری طراحی شده اند که با ولتاژ ورودی 80 تا 265 ولت در صورت نوسانات برق کار کنند. اما اگر پروژکتور روشنایی ال ای دی مورد نظر برای جاهایی استفاده خواهد شد که ولتاژ ورودی ولتاژ باطری خودرو است باید به دنبال پروژکتوری باشیم که با ولتاژ ورودی 12 یا 24 ولت طراحی شده باشد.

 برند معتبر

یکی از مهمترین مزایای خرید پروژکتور روشنایی ال ای دی یا نورافکن های Led ، طول عمر بالای آن است. در زمان طولانی، هزینه خرید آن با مصرف برق پایینش، سر به سر خواهد شد. بنابراین در صورت خریداری تجهیزی بدون گارانتی معتبر در صورتی که در طول مدت کوتاه پروژکتور روشنایی بسوزد دیگر منفعتی نصیب خریدار نخواهد شد. آرام الکتریک تضمین مینماید پروژکتورهای ال ای دی این شرکت گارانتی معتبر دو ساله در این زمینه به خریداران ارائه می دهد.

انتخاب پروژکتور ال ای دی: پروژکتور COB یا SMD؟

تفاوت این دو فناوری به ساخت چیپ های LED آن باز میگردد. اما برای مصرف کننده نوع نیاز و کاربردش مشخص کننده فناوری مورد نیاز است. پروژکتورهای COB با توجه به متمرکزبودن و کوچک بودن لامپ ال ای دی  ، نور را کمتر پخش میکنند.، خصوصا در کاربردهایی که قرار است از لنز  برای پرتاب نور بیشتر (کاهش زاویه تابش) استفاده شود، بیشتر پروژکتورهای COB خریداری می شود. اگر نیازی به پرتاب نور زیاد در مسافت دور ندارید، میتوانید از پروژکتورهای SMD که ارزان تر هستند، استفاده کنید.

ضریب نمود رنگ

شاخص نمود رنگ  (CRI) به شما نشان می دهد در یک نور خاص رنگ به خوبی نشان داده می شود. این شاخص بسته به کاربرد پروژکتور روشنایی ال ای دی میتواند مورد توجه قرار گیرد. در روشنایی ورزشی، CRI 80  مورد نیاز است. اما در صورتی که برای یک گالری هنری یا موزه  اقدام به خرید پروژکتور مینمایید برای بهتر دیده شدن کارها به CRI فوق العاده 90 تا 95 نیاز خواهید داشت.

۱۰ نکته مهم و کاربردی در انتخاب و خرید پرژکتورهای ال ای دی

۱- با توجه به فضایی که میخواهید روشن کنید پروژکتور را انتخاب نمایید:

مساحت مورد نظر و فاصله پروژکتور از منطقه مورد نظر دو پارامتر مهم در انتخاب نوع پرژکتور و توان پروژکتور است.

پرژکتور های لنز دار Power-LED بیشترین پرتاب نور را دارند و برای روشن کردن مناطق دور از دسترس مناسب هستند.

پرژکتور های COB و SMD پخش نور خوبی دارند. شایان ذکر است پرژکتور های لنز دار پرتاب نور عالی از خود نشان می دهند.

۲- به جای توجه به توان مصرفی پروژکتور به شدت نور(بر حسب لومن) پروژکتور توجه کنید.

چون پروژکتور های بی کیفیت با وجود توان مصرفی یکسان با یک پرژکتور مرغوب ( مثلا هر دو ۵۰ وات هستند) دارای شدت نور بسیار کمتری هستند.

۳- به رنگ نور پروژکتور دقت کنید.

پروژکتور های ال ای دی در رنگ های متنوعی مانند سفید(مهتابی)، آفتابی، قرمز، آبی، سبز و … تولید میشوند.

پرکاربردترین رنگ در پروژکتور ها رنگ سفید و آفتابی است. رنگ های قرمز ،آبی، سبز به منظور کاربرد های تزئینی استفاده می‌شود.

۴- پروژکتور های لنزدار چه کاربردی دارند؟

در مواقعی که نیاز داریم محلی که در فاصله زیادی از پروژکتور قرار دارد را روشن کنیم باید از پروژکتوری استفاده نماییم که دارای پرتاب نور و یا اصطلاحا از برد نور مناسبی برخودار باشد.

پروژکتورهای لنز دار با توجه به نوع و زاویه لنز می‌توانند نور را به فواصل دور هدایت نمایند.

لنز ها با زاویه های مختلف نظیر ۱۲۰، ۹۰، ۶۰ ، ۳۰ ، ۱۵ و ۵ درجه می‌توانند میزان پرتاب نور را تنظیم نمایند.

۵- به درجه حفاظت (IP) در پروژکتور توجه کنید.

درجه حفاظت میزان حفاظت دستگاه در برابر آب و گرد و غبار نشان می دهد. IP65 به معنای مقاومت دستگاه در برابر گرد و غبار و بارش است.

۶-  ولتاژ ورودی پروژکتور ها چقدر است؟

پروژکتورها معمولا با برق ۲۲۰ ولت شهر کار می‌کنند. به دلیل نوسانات طوری طراحی شده اند که با برق از ۸۰ تا ۲۶۵ ولت به خوبی کار میکنند.

دسته از پروژکتور ها برای برق ۱۲ ولت یا ۲۴ ولت برای کار با باطری خودرو طراحی میشوند.

پس به ولتاژ کاری پروژکتور توجه کنید.

۷- به قاب پروژکتور و وزن آن توجه کنید؟

قاب پروژکتور علاوه بر محافظت چراغ در برابر گرد و غبار وظیفه دفع حرارت تولیدی از پروژکتور را دارد.

اگر قاب پروژکتور وزن مناسبی نداشته باشد توانایی دفع حرارت را ندارد. و باعث داغ شدن و کاهش طول عمر ال ای دی می‌شود.

پس قاب پرژکتور های با وزن بیشتر از کیفیت بیشتری برخوردار هستند.

۸- به گارانتی محصول توجه کنید.

در کنار چک کردن و بررسی نکات بالا در هنگام خرید پروژکتور توجه به گارانتی محصول بسیار مهم است. و نشان از اطمینان تولیدکننده به محصول تولیدی است.

۹- بهترین محل برای نصب پروژکتور کجاست؟

پروژکتورها معمولا برای فضای بیرونی ساختمان طراحی شده اند. در مکانهای بسته که جریان هوا وجود ندارد کمتر کاربرد دارد.

۱۰- عمر مفید یک پروژکتور با کیفیت چقدر است؟

اگر پروژکتور ال ای دی  از کیفیت مناسبی برخوردار باشد و مکان نصب آن در محل مناسبی باشد به میزان ۵۰ هزار ساعت معادل حدود ۱۰ سال ( اگر روزی ۱۲ ساعت روشن باشد) کار می‌کند.